fredag 25. januar 2013

Treningsfredag


Nok en treningsuke er forbi. Denne uka startet jeg på mandag med step/styrke, tirsdag hadde jeg løpetime (derav teksten over) + styrketrening i sal og i går igjen løpetime. Jeg og tredemølla er ikke bestevenner enda men vi hater iallefall ikke hverandre lengere.
De løpetimene de har på Elixa er bare så bra, passer jo både for de som er blodtrent til de som akkurat har startet med treninga. I går kom jeg selvfølgelig vedsiden av en som var blodtrent og løp så hun nesten letta. Vi løp i intervaller og det var slik at det tempo jeg løp i når jeg løp det raskeste jeg kunne, det tempo var hviletempo for henne. Men - godt nok for meg. Så lenge jeg gjør mitt beste er det godt nok og det kan bare bli bedre.

I dag tenkte jeg at jeg skulle skrive om treningsutstyr. Det viktigste er at du har sikkelig sko. Du kan altså ikke troppe opp i Converse eller dine gamle sko fra gymmen på skolen. Grunnen til dette er at hvis du bruker sko som er dårlig for deg så vil du få skader og de skadene kommer fort og tar laaaaang tid før du blir bra.
Jeg brukte feil sko før. Hadde vært i en eller annen sportbutikk og kjøpt sko av en som ikke hadde peiling. Det som skjedde da var jeg fikk betennelse i beina mine og jeg hadde så vondt etter trening at jeg nesten ikke kunne gå.
Men så fikk jeg tips om Løpslabbet. Dette er en butikk som har spesialisert seg på sko til trening. De analyserer hvordan du løper på en tredemølle de har i butikken og finner hvilken sko du skal ha. Jeg hadde trent med helt feil sko, hadde faktisk for mye støtte i min sko. Og nå har jeg ikke problemer med beina i det hele tatt.
Du kan heller ikke kjøpe se samme skoa som venninna di bruker fordi hun er fornøyd med de. Du må få sko som er tilpasset til din fot.

Pulsklokke er også morsomt å ha, det motiverer både ved at du ser forbedring i pulsen din og at du ser kaloriforbrenning. Det var pulsklokka som fikk jeg til å innse at jeg måtte trene hardere, pulsen hadde blitt for lav.
Tights er også behagelig å trene i. Første gang jeg hadde på meg slike følte jeg meg nesten naken men ble vant de etterhvert og nå trener jeg ikke i annet.

Men dere, jeg trenger hjelp til en ting. Jeg sliter med å finne en sikkelig treningsbh. Jeg MÅ ha spiler i den og jeg bruker str DD eller E i cup. Trenger en treningsbh som virkelig gjør jobben sin, håper dere har noen tips til meg.

Jeg håper du har hatt en fin treningsuke og husk det går ann og trene i helga også hvis du føler du har fått trent for lite denne uka.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Du inspirerer og gjør ting jeg ikke tør.. Har så lyst å prøve Cardio express men tør ikke. Tror ikke jeg klarer å løpe fort nok:( r det lov å spørre hvor raskt du løper på mølla underveis, og hvordan fungerer intervall lengdene?

Kanskje du kan motivere meg og til å prøve..

susan`s side sa...

Ikke vær redd for å prøve, du kan alltids gå et intervall eller to. Det gjorde jeg i går.
Jeg varmer opp på ca 7.5 og løper intervaller fra 9 til 11. Det er beste jeg klarer, en så lenge.

Det er litt forskjell på instruktørene når det gjelder lengdene. I går var det 7 min oppvarmning - 3 min intervall - hvile 1 min. 6 ganger 2 min med 45 sek hvile i mellom. 8 x 45 sek med 15 sek hvile i mellom. Hvis ikke jeg husker helt feil da. Men er sånn ca hvordan de foregår. Kjempefin trening og husk at så lenge du gjør ditt beste så er det godt nok!! Glem aldri det.
Det er også stor forskjell på de som deltar på timene, noen løper på 7-8 hele timen mens andre hviler på 9 og har intervaller på 20!! Derfor passer denne timen for alle:-) Sleng deg på en time, du vil ikke angre.

Anonym sa...

Takk høres nesten overkommelig ut dette, så kanskje vi ses om ikke så lenge;)